حمیدرضا آبایی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح مشرق در بندرانزلی با اشاره به تخلیه و خروج نخستین محموله گندم به‌صورت حمل یکسره از بندرانزلی اظهار کرد: این محموله نزدیک به سه هزار تن از مبدأ بندر آستارا خان روسیه به بندرانزلی وارد و با همکاری گمرک برای نخستین بار به‌صورت حمل یکسره با نرم تخلیه ۲۰۰ تن در هر ساعت به‌صورت یکسره تخلیه و بارگیری شد.

وی با بیان اینکه این عملیات تحت رویه ورود موقت از بندرانزلی به مقصد شهرستان مراغه خارج شد، گفت: قرار است با توجه به ارزانی مسیر و کاهش هزینه‌های تمام‌شده و امکانات و توانمندی‌های بندرانزلی به‌صورت مستمر این روند ادامه یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه این محموله قرار است با انجام پردازش مختلف در شهرستان مراغه به کشورهای دیگر صادر شود، تصریح کرد: این محموله در کارخانجات مراغه تبدیل به محصول آرد شده و درنهایت به کشورهای هم‌جوار همچون عراق صادر می‌شود.

آبایی با اشاره به شاخص‌های مهم بنادر در جذب کالا و مشتری، بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز بندرانزلی و نزدیکی و هم‌جواری این بندر به مراکز و شهرستان‌های دارای کارخانجات تولیدی و راه دسترسی جاده‌ای ایمن و آسان و ارائه خدمات مطلوب‌تر، واردات و صادرات کالا در این بندر مورد استقبال صاحبان کالا قرارگرفته است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هم‌اندیشی و نشست‌های مستمر با مشتریان و معرفی فرصت‌ها و مزایای قانونی بندر انزلی گفت: مطمئناً در آینده نزدیک با توجه به تأثیر مستقیم و مثبت این موضوعات در کاهش قیمت تمام‌شده، شاهد توسعه و افزایش روند رو به رشد تخلیه و بارگیری خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه بندر انزلی به‌عنوان قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر شناخته شده، افزود: این بندر دارای امکانات و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاهای تحت حمل کشتی‌ها و کامیون‌ها بوده و همواره این بندر از قدیم تا به امروز به‌عنوان یک بندر مهم برای بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی در شمال ایران موردتوجه بوده است.

به گزارش صبح مشرق، بندانزلی از دیرباز به‌عنوان دروازه اروپا برای مبادلات تجاری مورداستفاده قرارگرفته و برخورداری از مزیت‌هایی همچون نزدیکی با بنادر آستارا خان و ماخاچ کالا در روسیه، باکو در آذربایجان، دسترسی آسان به بنادر اکتائو در کشور قزاقستان و ترکمن باشی در کشور ترکمنستان، دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی جمعیت کشورهای استقلال‌یافته شوروی سابق و کشورهای همسایه ایران و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر کریدور های بین‌المللی ترانزیت (شمال-جنوب، تراسیکا) و از همه مهم‌تر نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور ایران، فلسفه وجودی بندرانزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز کرده است.

انتهای پیام/۱۳۰۰۹۷